Przejdź do treści
img

Informacje ogólne dotyczące regulacji CRS/FATCA

CRS (z ang. Common Reporting Standard) to jednolity standard w zakresie przekazywania przez poszczególne państwa informacji na temat klientów instytucji finansowych będących rezydentami podatkowymi innego państwa. CRS opracowany został przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz został przyjęty, jako dyrektywa Unii
Europejskiej.

W Polsce wdrożenie CRS nastąpiło na mocy ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (ustawa CRS).

Ustawa nakłada od dnia 1 maja 2017 r. na polskie instytucje finansowe, w tym Bank Spółdzielczy w Halinowie obowiązek identyfikacji i przekazywania za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacji na temat klientów będących rezydentami podatkowymi innych krajów, które w dalszej kolejności są przekazywane do odpowiednich zagranicznych organów podatkowych.

Zgodnie z zapisami ustawy CRS Bank Spółdzielczy w Halinowie zobowiązany jest do:

  • pozyskania od klientów oświadczenia o rezydencji podatkowej dla celów CRS –
    dotyczy klientów, którzy zawarli lub zawrą z Bankiem Spółdzielczym w Halinowie
    umowy o rachunek finansowy w rozumieniu CRS od dnia 1 maja 2017 r.;
  • weryfikacji i potwierdzenia rezydencji podatkowej klientów na podstawie posiadanych informacji oraz dokumentów – dotyczy klientów, którzy zawarli z Bankiem Spółdzielczym w Halinowie umowy o rachunek finansowy w rozumieniu CRS do 30 kwietnia 2017 r.;
  • monitorowania zmian okoliczności mogących mieć wpływ na rezydencję podatkową;
  • przekazywania do organów administracji podatkowej państwa rezydencji podatkowej klienta danych dotyczących rachunku i jego posiadacza – za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

W związku z powyższym od 1 maja 2017 r. w momencie otwierania nowego rachunku każdy Klient Banku Spółdzielczego w Halinowie zobowiązany jest złożyć oświadczenie o rezydencji podatkowej. Dodatkowo Bank ma obowiązek pozyskać oświadczenia od wybranych klientów, którzy zakładali rachunki finansowe przed tą datą.

Najczęściej zadawane pytania:

Standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, „CRS”) to wymóg zgłaszania i gromadzenia informacji obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Bank Spółdzielczy w Halinowie). CRS ma w celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania.

Celem CRS jest ustalenie rezydencji podatkowej klientów. Zgodnie z wymogami CRS instytucje finansowe mają obowiązek wskazania klientów, którzy są rezydentami podatkowymi w kraju innym niż ten, w którym prowadzone są ich rachunki bankowe. Informacje te muszą następnie zostać przekazane lokalnym organom podatkowym.

Produkty bankowe oferowane przez Bank Spółdzielczy w Halinowie: rachunki oszczędnościowo – rozliczeniowe, rachunki oszczędnościowe, rachunki bieżące i rachunki pomocnicze, lokaty terminowe, rachunki powiernicze, karty kredytowe.

Zgodnie z CRS, lokalne organy podatkowe wymagają od instytucji finansowych, w tym również od Banku Spółdzielczego w Halinowie, aby uzyskały, a następnie raportowały informacje dotyczące statusu podatkowego swoich klientów.

Tak, wszystkie instytucje finansowe w państwach uczestniczących w procedurze CRS mają obowiązek postępowania zgodnie z wymogami CRS.

W związku z wymogami CRS, Bank Spółdzielczy w Halinowie poprosi o dostarczenie  poniższych informacji:

klient indywidualny:

1) imię i nazwisko,
2) aktualny adres zamieszkania,
3) miejscowość i kraj urodzenia,
4) data urodzenia,
5) kraj / kraje rezydencji podatkowej,
6) numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN;

klient instytucjonalny:

1) nazwa,
2) aktualny adres siedziby (w tym kraj),
3) kraj / kraje rezydencji podatkowej,
4) status podmiotu,
5) dane osoby kontrolującej – dane osoby fizycznej,
6) numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN;

Zdefiniowanie kraju rezydencji podatkowej zależy od oceny dokonanej na podstawie ustaw podatkowych, umów międzynarodowych oraz innych okoliczności. Przypomnieć należy, iż polską rezydencję podatkową ustala się na podstawie miejsca zamieszkania. Zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,  za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W przypadku pytań dotyczących Państwa kraju rezydencji  podatkowej, prosimy skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Bank Spółdzielczy w Halinowie nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego.

W związku z wymogami CRS, Bank Spółdzielczy w Halinowie jest zobowiązany ustalić status rezydencji podatkowej wszystkich swoich klientów, nawet jeśli są oni rezydentami kraju, w którym prowadzone są ich rachunki bankowe. Na ogół w takiej sytuacji dane klienta nie będą raportowane do lokalnych organów podatkowych dla potrzeb CRS.

Po otrzymaniu przez Bank Spółdzielczy w Halinowie ważnego oświadczenia o rezydencji podatkowej złożenie kolejnego konieczne będzie jedynie w związku z aktualizacją informacji dotyczących rachunku lub jeśli uznamy, że status wymagający raportowania w świetle przepisów CRS mógł ulec zmianie.

Bank Spółdzielczy w Halinowie jest prawnie zobowiązany do zweryfikowania wszystkich informacji dostarczonych przez klienta. W celu potwierdzenia tożsamości lub zadeklarowanego kraju rezydencji podatkowej, klient może zostać poproszony dodatkowo o dostarczenie kopii dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego jego rezydencję podatkową.

Do lokalnych organów podatkowych zostaną przekazane dane dostarczone przez klienta na formularzach oświadczeń, a także informacje o rachunkach i produktach klienta, włączając w to m.in.:

1) saldo rachunku lub wartość;
2) łączną kwotę wpłaconych odsetek lub płatności.

Działając w świetle przepisów CRS, Bank jest zobowiązany do przekazywania lokalnym organom podatkowym informacji podatkowych o swoich klientach.

Tak. Bank udostępni informacje o kliencie jedynie właściwym organom podatkowym, jeśli jest to zgodne z obowiązującym prawem bankowym.

W przypadku pytań dotyczących standardu CRS i Państwa sytuacji podatkowej, prosimy skontaktować się z lokalnym organem podatkowym lub niezależnym doradcą, gdyż Bank nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego. Dodatkowe informacje znajdą Państwo również na portalu OECD: http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/common-reporting-standard/.

Druki do pobrania:

Oświadczenie CRS dla Klienta Indywidualnego

Oświadczenie CRS dla klienta instytucjonalnego dotyczącego osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz rolników

Oświadczenie CRS dla klienta instytucjonalnego dotyczące pozostałych przedsiębiorców

Informacje ogólne dotyczące regulacji FATCA

 

W dniu 01.12.2015 r. w życie weszła Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych  Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA. Zgodnie z zawartą umową i zapisami ustawy na polskie instytucje finansowe nałożone zostały obowiązki weryfikacji danych Klientów pod katem amerykańskiej rezydencji podatkowej i przekazywania polskim organom podatkowym informacji o prowadzonych amerykańskich rachunkach finansowych. Celem FATCA jest zapewnienie, by osoby fizyczne oraz podmioty posiadające obowiązek podatkowy w USA wywiązywały się z niego.

 

Zgodnie z zapisami ustawy FATCA Bank Spółdzielczy w Halinowie zobowiązany jest do:

  • stosowania wewnętrznych procedur sprawdzających w zakresie identyfikacji i raportowania informacji na temat rachunków w posiadaniu osób/podmiotów podlegających amerykańskiemu prawu podatkowemu;
  • zbieraniu danych oraz dokumentów wymaganych zapisami Ustawy o wykonywaniu umowy FATCA;
  • przekazywaniu do organów Ministerstwa Finansów informacji o rachunkach podlegających obowiązkowi raportowemu (tj. rachunkach prowadzonych przez osoby posiadające amerykańską rezydencje podatkową).

Obowiązek przekazywania przez Bank Spółdzielczy Halinowie informacji o rachunkach dotyczy tylko rezydentów podatkowych Stanów Zjednoczonych Ameryki. Klienci, którzy nie zostaną zidentyfikowani jako osoby fizyczne / podmioty podlegające  FATCA, bądź złożą zgodnie z prawdą negatywne oświadczenie FATCA, nie muszą obawiać się, że jakiekolwiek dane dotyczące ich konta bankowego zostaną przekazane amerykańskim organom podatkowym.

FATCA - najczęściej zadawane pytania:

FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act), będącej amerykańską regulacją prawną, określającą obowiązki związane z przeciwdziałaniem unikania opodatkowania przez amerykańskich podatników, posiadających rachunki w zagranicznych (nieamerykańskich) instytucjach finansowych.

Podstawowymi celami FATCA są:

  • zapobieganie wykorzystywaniu przez amerykańskich podatników rachunków zagranicznych w celu uniknięcia opodatkowania zysków od inwestycji;
  • umożliwienie amerykańskim organom podatkowym pozyskiwania informacji o zagranicznych inwestycjach amerykańskich rezydentów podatkowych
  • ograniczenie możliwości unikania opodatkowania przez amerykańskich rezydentów podatkowych i w rezultacie zwiększenie dochodów budżetu.

Bank w celu realizacji obowiązków nałożonych na niego na podstawie Ustawy o wykonywaniu umowy FATCA oraz Umowy międzynarodowej FATCA jest zobowiązany do identyfikacji statusu Klienta. W związku z powyższym Klient obowiązany jest do:

  • przedłożenia Bankowi w wyznaczonym terminie oświadczenia FATCA;
  • przedłożenia Bankowi dodatkowych wyjaśnień i dokumentów wyłącznie w uzasadnionych wypadkach (w celu kompletnej weryfikacji jego statusu w razie zaistnienia wątpliwości co do prawidłowości oświadczenia);
  • terminowego informowania Banku o każdorazowej zmianie okoliczności oraz danych deklarowanych w oświadczeniu FATCA.

Standardowo jedyny dokument, jaki musi wypełnić Klient Banku to oświadczenie FATCA.

  • Oświadczenie dla Klienta indywidualnego – pobierz
  • Oświadczenie dla Klienta instytucjonalnego dotyczące osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w tym wspólników spółki cywilnej lub rolników – pobierz
  • Oświadczenie dla Klienta instytucjonalnego dotyczące pozostałych przedsiębiorców – pobierz

W razie zmiany danych objętych oświadczeniem, Klient zobowiązany jest do powiadomienia Banku o takiej zmianie.

W celu uzyskania dodatkowych informacji zapraszamy Państwa do naszych placówek. Aktualny wykaz placówek Banku dostępny jest pod adresem: https://bshalinow.pl/placowki/

Bank Spółdzielczy w Halinowie został zarejestrowany na portalu urzędu skarbowego USA (https://www.irs.gov/), pod następującymi danymi: Bank Spółdzielczy w Halinowie, GIIN – N5Z2GJ.99999.SL.616; uzyskując tym samym status Uczestniczącej Instytucji Finansowej (Registered Deemed-Compliant FFI).

Status Uczestniczącej Instytucji Finansowej oznacza, iż środki zgromadzone na rachunkach bankowych klientów Banku Spółdzielczego w Halinowie, mające swe źródła w USA, są wolne od ryzyka obciążenia ich sankcją 30 % podatku, w myśl przepisów zawartych w amerykańskim Kodeksie Podatkowym (Internal Revenue Code).

Druki do pobrania:

Oświadczenie FATCA dla klientów indywidualnych

Oświadczenie FATCA dla klienta instytucjonalnego dotyczącego osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz rolników

Oświadczenie FATCA dla pozostałych klientów instytucjonalnych